Τηλεσυμβουλευτική: μια νέα τάση στο χώρο της συμβουλευτικής υποστήριξης

Τηλεσυμβουλευτική1

Να υπήρχαν λίγες ώρες ακόμα μέσα στην ημέρα ή έστω μια ημέρα επιπλέον μέσα στην εβδομάδα για να προλάβω να κάνω όλα όσα θέλω! Πόσες φορές έχουμε ακούσει αυτή τη φράση ή την έχουμε πει κι εμείς οι ίδιες! Οι περισσότερες από εμάς ζούμε σε έντονους ρυθμούς και αισθανόμαστε ότι πρέπει να χρονομετρούμε και την κάθε μας κίνηση προκειμένου να καταφέρουμε να κάνουμε όλα αυτά που θέλουμε. Ο ελεύθερος χρόνος είναι πολυτέλεια και ο χρόνος που αφιερώνουμε στις δικές μας προσωπικές ανάγκες, ελάχιστος αν όχι ανύπαρκτος.

Τι γίνεται, όμως, όταν οι ανάγκες μας αφορούν συμβουλευτική υποστήριξη ή επαγγελματική καθοδήγηση;

Το να θέσουμε σε δεύτερη μοίρα τις συναισθηματικές μας ανάγκες, μόνο σε καλό δε θα μας βγει. Αν το πρώτο και σημαντικότερο βήμα έχει γίνει, έχουμε δηλαδή αποφασίσει να ζητήσουμε βοήθεια από έναν ειδικό, τότε θα πρέπει να βρούμε έναν τρόπο ώστε η έλλειψη χρόνου να μην αποτελέσει εμπόδιο στην απόφασή μας.

Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι άνθρωποι λαμβάνουν υπηρεσίες τηλεσυμβουλευτικής. Είναι ενδιαφέρον να δούμε πώς λειτουργεί αυτή η νέα τάση στη συμβουλευτική και τον επαγγελματικό προσανατολισμό και ποιοι μπορούν να ωφεληθούν περισσότερο.

Η τηλεσυμβουλευτική ή αλλιώς εξ αποστάσεως συμβουλευτική μπορεί να έχει τις ακόλουθες μορφές:

  • Ιστοσελίδα. Το διαδίκτυο, σήμερα, προσφέρει μια πληθώρα ιστοσελίδων που περιέχουν σημαντικές πληροφορίες σε θέματα ψυχικής υγείας ή επαγγελματικού προσανατολισμού και υποστηρίζουν τη δουλειά του συμβούλου. Στις ιστοσελίδες αυτές, υπάρχουν συνήθως βάσεις δεδομένων στις οποίες μπορούμε να ανατρέξουμε για να βρούμε την πληροφορία που χρειαζόμαστε, αλλά και μηχανές αναζήτησης που διευκολύνουν την εύρεση των πληροφοριών που αναζητάμε. Σε ορισμένες δε περιπτώσεις, μπορούμε να συμπληρώσουμε και ερωτηματολόγια αυτοαξιολόγησης.
  • Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο. Σε αυτή την περίπτωση έχουμε όσο χρόνο θέλουμε προκειμένου να σκεφτούμε και να διατυπώσουμε το μήνυμά μας πριν το στείλουμε. Είναι σημαντικό ο σύμβουλος να έχει αναφέρει με σαφήνεια κάθε πότε θα απαντάει και να είναι τυπικός στην τήρηση του χρόνου απόκρισης.
  • Σύγχρονες γραπτές συζητήσεις μέσω διαδικτύου. Πρόκειται για γραπτή επικοινωνία σε πραγματικό χρόνο, το λεγόμενο chat. Αυτός ο τρόπος επικοινωνίας μπορεί να χρησιμοποιείται στο τυπικό χρονικό πλαίσιο των συνεδριών πρόσωπο με πρόσωπο και εξυπηρετεί ιδιαίτερα όταν οι πελάτες είναι ζευγάρι και βρίσκονται σε διαφορετικές τοποθεσίες. Σε αυτή τη μορφή επικοινωνίας είναι απαραίτητο να πληκτρολογούμε γρήγορα και να είμαστε εξοικειωμένοι με σύμβολα και αρτικόλεξα που χρησιμοποιούνται σε παρόμοιες συνομιλίες.
  • Τηλεδιάσκεψη μέσω διαδικτύου. Χρησιμοποιώντας εφαρμογές που υποστηρίζουν τη βιντεοκλήση, όπως π.χ. το skype, έχουμε τη δυνατότητα να βλέπουμε και να ακούμε ο ένας τον άλλο σε πραγματικό χρόνο. Έτσι, δε χρειάζεται να αφήσουμε τη βολή του σπιτιού μας, ενώ από την άλλη ο σύμβουλος μπορεί να αξιολογήσει και μη λεκτικά μηνύματα.
  • Τηλέφωνο. Πρόκειται για παλιά τεχνολογία, αν τη συγκρίνουμε με την τηλεδιάσκεψη, δεν παύει να είναι όμως μια μέθοδος που εφαρμόζεται, καθώς η χρήση τηλεφώνου είναι εύκολη και προσιτή σε ανθρώπους όλων των ηλικιών.

Ποιοι είναι αυτοί που πιθανό να ωφεληθούν περισσότερο από τις παραπάνω μορφές συμβουλευτικής;

▪            Άτομα με λιγοστό ελεύθερο χρόνο ή που ταξιδεύουν συχνά επιλέγουν ασύγχρονες μορφές επικοινωνίας όπως το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο το οποίο μπορούν να χρησιμοποιήσουν π.χ. και βραδινές ώρες.

▪            Άτομα που ζουν σε απομακρυσμένες περιοχές στις οποίες δεν υπάρχει η δυνατότητα της πρόσωπο με πρόσωπο συμβουλευτικής.

▪            Άτομα με κινητική αναπηρία ή χρόνιες παθήσεις που δυσκολεύονται στη μετακίνησή τους ή άτομα με προβλήματα ακοής που βρίσκουν πολύ πιο εύκολο να εκφραστούν γραπτά παρά να αναζητήσουν διερμηνέα νοηματικής γλώσσας κατά τη συνεδρία.

▪            Άτομα που για προσωπικούς λόγους (εσωστρέφεια, αγοραφοβία, φόβος για στιγματισμό κτλ.) επιθυμούν να διατηρήσουν την ανωνυμία τους.

Τηλεσυμβουλευτική2

Ωστόσο, πριν αναζητήσουμε υπηρεσίες τηλεσυμβουλευτικής είναι καλό να έχουμε υπόψη μας τα εξής:

1.  Χρειάζεται μεγάλη προσοχή κατά την αναζήτηση πληροφοριών μέσω διαδικτύου, καθώς πολλές ιστοσελίδες δεν παρέχουν έγκυρη και αξιόπιστη πληροφόρηση και υπάρχει η πιθανότητα να χαθούμε, να παραπλανηθούμε ή να ανασύρουμε πληροφορίες που δεν ισχύουν πια.

2.  Υπάρχει ο κίνδυνος να διαρρεύσουν προσωπικά δεδομένα μας, οπότε θα πρέπει να βεβαιωνόμαστε ότι χρησιμοποιούνται ειδικές κρυπτογραφικές μέθοδοι με σκοπό την ασφάλεια των στοιχείων και των συνομιλιών μας.

3.  Δεδομένου ότι η επικοινωνία γίνεται με τη βοήθεια της τεχνολογίας, μια τεχνική βλάβη ή μια κακή σύνδεση στο διαδίκτυο ενδέχεται να δυσχεράνει σημαντικά τη διαδικασία.

4.  Η ανωνυμία που θεωρητικά μας εξασφαλίζει η τηλεσυμβουλευτική είναι πιθανό να ενεργήσει αντίστροφα. Ενδέχεται, δηλαδή, ο σύμβουλος που προσφέρει τις υπηρεσίες του μέσω διαδικτύου να μην έχει τα κατάλληλα προσόντα, κάτι που μπορεί να μη γίνει αντιληπτό από εμάς.

Παρακάτω είναι ορισμένοι σύνδεσμοι φορέων ή ιδιωτών που προσφέρουν τις υπηρεσίες τους εξ αποστάσεως:

Γραφείο Διασύνδεσης Πανεπιστημίου Πατρών (μέσω φόρμας επικοινωνίας)

Τηλεφωνική Γραμμή  “Μαζί για το Παιδί” (μέσω τηλεφώνου) – 11525

Χρυσάννα Μαστοράκη, Ψυχοθεραπεύτρια (μέσω τηλεδιάσκεψης) – δυνατότητα έκπτωσης μέσω EveryWomanGr

Κείμενο: Δάφνη Τζοβαρίδου / Ψυχοπαιδαγωγός / Σύμβουλος Σταδιοδρομίας. Msc.
Φωτογραφίες: Pixabay

Για περισσότερα θέματα καριέρας, δες εδώ


Στο EveryWoman.gr χαιρόμαστε όταν θέλεις να αναδημοσιεύσεις κάποιο post μας. Θα σε παρακαλούσαμε όμως να αναφέρεις πάντοτε την πηγή βάζοντας ένα link, ώστε να γνωρίσουν κι άλλοι το blog/magazine μας. Ευχαριστούμε πολύ.

Όλα τα posts του EveryWoman.gr αφορούν στις προσωπικές μας απόψεις και είναι γραμμένα σύμφωνα με το δικό μας γούστο. Στόχο έχουν να σε εμπνεύσουν για κάτι καινούργιο. Θα χαρούμε πολύ να μας στείλεις και δικές σου προτάσεις και ιδέες στα σχόλια.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ: