Τέχνη: Φλογερός Ιούνιος

Φλογερός Ιούνιος

Ο «Φλογερός Ιούνιος» (Flaming June) είναι ένας από τους πιο αγαπημένους μου ζωγραφικούς πίνακες. Αυτός είναι και ο λόγος που διάλεξα να σας τον παρουσιάσω σήμερα. Δεν απεικονίζει κάποια διάσημη γυναίκα, δεν κρύβει κάποιο μυστήριο, δεν έχει κάποια τραγική ιστορία πίσω του. Αλλά είναι πραγματικά ένα αριστούργημα και θα ήθελα να το γνωρίσω σε όποιες από εσάς δεν το ξέρετε και να θυμίσω την ύπαρξή του σε όσες το γνωρίζετε ήδη.

Ένα από τα τελευταία έργα του ζωγράφου Σερ Φρέντερικ Λέιτον (Sir Frederic Leighton), ολοκληρώθηκε το 1895 και πρόκειται για μια κλασσική ελαιογραφία βικτωριανής εποχής. Αυτό που κάνει το έργο να ξεχωρίζει είναι η μαγική μορφή της κοπέλας που κυριαρχεί σχεδόν σε ολόκληρο τον πίνακα. Πίσω της  διακρίνεται η Μεσόγειος λαμπερή και χρυσαφένια, λίγο πριν δύσει ο ήλιος. Πιστεύεται ότι ο ζωγράφος εμπνεύστηκε τη μορφή της γυναίκας από τις αρχαίες νύμφες της ελληνικής μυθολογίας.

Η παράξενη στάση της κοπέλας φαίνεται να είναι αρκετά άβολη, αναγκάζοντας το ζωγράφο να κάνει αρκετά προσχέδια μέχρι να καταφέρει ν’ απεικονίσει ακριβώς την εικόνα που είχε στο μυαλό του. Το φόρεμα, το σάλι και τα μαλλιά της σχηματίζουν έναν ανεμοστρόβιλο σε έντονα, γήινα χρώματα, με αποχρώσεις κυρίως του πορτοκαλί και του καφέ που έρχονται σε αντίθεση με την ήρεμη εικόνα της. Η κοπέλα κοιμάται γαλήνια μέσα στο πορτοκαλί, ημιδιάφανο φόρεμά της χωρίς να νοιάζεται για τίποτα γύρω της.

Φλογερός Ιούνιος

Κοιμάται αλήθεια όμως; Πολλοί βικτωριανοί καλλιτέχνες, από ζωγράφους και γλύπτες μέχρι συγγραφείς και ποιητές ασχολήθηκαν με τη στενή σχέση μεταξύ ύπνου και θανάτου. Ο Λέιτον δεν αποτελούσε εξαίρεση: το βάζο που βρίσκεται πίσω δεξιά από την κοιμώμενη κοπέλα περιέχει κλαδιά πικροδάφνης, ένα φυτό με όμορφα αλλά τοξικά άνθη.

Ενώ ο Φλογερός Ιούνιος είχε θεωρηθεί ένας από τους πιο όμορφους βικτωριανούς πίνακες, γύρω στα 1900 εξαφανίστηκε μυστηριωδώς και κανείς δε γνώριζε που βρίσκονταν μέχρι τη δεκαετία του 1960, όπου βρέθηκε σ’ ένα σπίτι στο Λονδίνο. Εκτέθηκε προς πώληση σε μια δημοπρασία σε αρκετά χαμηλή τιμή αλλά εκείνη την εποχή η βικτωριανή τέχνη δε συγκινούσε ιδιαίτερα το κοινό κι έτσι δεν πωλήθηκε. Κατέληξε σε μια γκαλερί στο Λονδίνο ώσπου ο πορτορικανός πολιτικός Λουίς Φερέ (Luis Ferré) τον αγόρασε έναντι ενός πολύ χαμηλού χρηματικού ποσού για το μουσείο Museo de Arte de Ponce στο Πουέρτο Ρίκο όπου βρίσκεται μέχρι σήμερα.

Από τότε έχει εκτεθεί σε προσωρινές εκθέσεις σε μουσεία σ’ ολόκληρο τον κόσμο, όπως στη Μαδρίτη, τη Στουτγάρδη, το Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη. 

Κείμενο: Χρυσάνθη Ξ.


Στο EveryWoman.gr χαιρόμαστε όταν θέλεις να αναδημοσιεύσεις κάποιο post μας. Θα σε παρακαλούσαμε όμως να αναφέρεις πάντοτε την πηγή βάζοντας ένα link, ώστε να γνωρίσουν κι άλλοι το blog/magazine μας. Ευχαριστούμε πολύ.

Όλα τα posts του EveryWoman.gr αφορούν στις προσωπικές μας απόψεις και είναι γραμμένα σύμφωνα με το δικό μας γούστο. Στόχο έχουν να σε εμπνεύσουν για κάτι καινούργιο. Θα χαρούμε πολύ να μας στείλεις και δικές σου προτάσεις και ιδέες στα σχόλια.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ: