fbpx

Πως να κάνουμε το διάβασμα του παιδιού μας πιο αποτελεσματικό

Πως να κάνουμε το διάβασμα του παιδιού μας πιο αποτελεσματικό

Τα σχολεία άνοιξαν, και μαθητές, γονείς και δάσκαλοι ζουν με την αγωνία πως θα πάει το διάβασμα και αυτή τη χρονιά. Οι απογευματινοί καβγάδες και οι διαπραγματεύσεις είναι καθημερινή υπόθεση για κάθε σπίτι και καταλήγουν με τους μαθητές και τους γονείς εξαντλημένους και πολλές φορές και πληγωμένους.

Σε αυτό το κείμενο σας παρουσιάζω μερικές προτάσεις για το πως μπορούν τα απογεύματα μας να γίνουν λίγο πιο ήρεμα και το διάβασμα των παιδιών πιο αποτελεσματικό!

1. Πρόγραμμα – Οργάνωση Διαβάσματος

Αρχικά είναι απαραίτητο να οργανώσουμε το παιδί με ένα πρόγραμμα, που θα σχεδιάσουμε μαζί του. Τα παιδιά χρειάζονται να γνωρίζουν τι έχουν να διαβάσουν κάθε μέρα, τι να κάνουν πρώτα και τι στη συνέχεια, πόσες ασκήσεις έχουν να ολοκληρώσουν, πότε θα είναι το διάλειμμα τους και πότε θα κάνουν την αγαπημένη τους δραστηριότητα. Καλό είναι να ζητάμε από το παιδί να κάνει πρώτα αυτά που το δυσκολεύουν. Στο τέλος, όταν το παιδί έχει ολοκληρώσει το πρόγραμμα, πρέπει να γνωρίζει ότι θα κάνει την αγαπημένη του ασχολία.

Για να πετύχει το πρόγραμμα, πρέπει να εξηγήσουμε στο παιδί το σκοπό του. Αφού ακούσουμε τις προτάσεις του, στη συνέχεια προτείνουμε τις δικές μας. Μετά συζητάμε ποιες από αυτές μπορεί να πραγματοποιηθούν και ποιες όχι και στο τέλος αποφασίζουμε μαζί. Είναι σημαντικό να συζητάμε χωρίς να επιβάλουμε και να ψάχνουμε να βρούμε μαζί με το παιδί μια τρίτη λύση αν δεν συμφωνούμε. Αν του επιβάλουμε κάτι και το παιδί δεν το ακολουθήσει, θα υπάρχουν συγκρούσεις, ενώ αν συμμετέχει και εκείνο στην απόφαση μαθαίνει να οργανώνεται, αναλαμβάνει την ευθύνη των δικών του αποφάσεων και γίνεται ισότιμο απέναντι στην απόφαση.

Υπάρχουν παιδιά που χρειάζονται διάλειμμα κατά την διάρκεια του διαβάσματος, γιατί μπορεί να αποσπάται πιο εύκολα η προσοχή τους ή γιατί κουράζονται πιο εύκολα από άλλα. Αυτό μπορούμε να το παρατηρήσουμε ανάλογα με τη συμπεριφορά του παιδιού. Ίσως χρειάζεται να συμπεριλάβουμε στο πρόγραμμα και κάποια διαλείμματα. Το διάλειμμα πρέπει να είναι μικρό, για λίγο νερό ή ένα σνακ και να αποφεύγεται η χρήση οθόνης.

Το πρόγραμμα πρέπει να είναι αναρτημένο στο γραφείο του μαζί με το πρόγραμμα του σχολείου.

2. Διάβασμα με ή χωρίς επίβλεψη

Ανάλογα με το πόσο εύκολα ή δύσκολα συγκεντρώνεται το παιδί, ανάλογη πρέπει να είναι και η επίβλεψη που του παρέχουμε την ώρα της μελέτης. Ένα παιδί που συγκεντρώνεται εύκολα, μπορούμε να δούμε μαζί τις ασκήσεις που έχει να κάνει, φτιάχνουμε το πρόγραμμα, το αφήνουμε να το ολοκληρώσει και το ελέγχουμε στο τέλος.

Ένα παιδί που δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί, μένουμε μαζί του, το οργανώνουμε και το παροτρύνουμε να συνεχίσει. Εδώ χρειάζεται προσοχή ώστε να μην εξαρτηθεί το παιδί από την παρουσία μας στο διάβασμα. Καθώς βλέπουμε ότι το παιδί συγκεντρώνεται περισσότερο, απομακρυνόμαστε. Αρχικά είμαστε στον ίδιο χώρο, για παράδειγμα διαβάζοντας ένα δικό μας βιβλίο, μέχρι το παιδί να νιώσει ασφαλές και να φεύγουμε για λίγο από το δωμάτιο και να επιστρέφουμε όταν έχει ολοκληρώσει μια άσκηση.

Επιστρέφοντας στο παιδί, του ζητάμε να συνεχίσει να δουλεύει ήρεμα και του υπενθυμίζουμε την ώρα που πρέπει να τελειώσει και ότι στο τέλος θα παίξει ή θα κάνετε κάτι άλλο που θα έχετε συμφωνήσει. Μπορούμε να δούμε μαζί την ύλη που έχει να κάνει και ποιες από τις ασκήσεις μπορεί να λύσει μόνο του. Αν τα καταφέρει, το παροτρύνουμε να συνεχίσει και δεν λύνουμε τις ασκήσεις στη θέση του. Αν κάτι το δυσκολεύει, μένουμε μαζί του, αλλά στόχος είναι το παιδί να γίνει ανεξάρτητο στο διάβασμα. Εξαιρούνται τα παιδιά που έχουν μαθησιακές δυσκολίες.

3. Ο χώρος που διαβάζει

Εάν είναι εφικτό, το παιδί πρέπει να διαβάζει στο γραφείο του, στο δωμάτιο του. Το γραφείο πρέπει να είναι άδειο και να έχει ότι χρειάζεται για το μάθημα που διαβάζει. Τα παιχνίδια που μπορεί να του αποσπάσουν την προσοχή πρέπει να απομακρύνονται.

Όταν μια μέρα διαβάσματος πετύχει, έχουμε ολοκληρώσει το πρόγραμμα με επιτυχία. Σημαντικό είναι να επιβραβεύουμε το παιδί για τη συνεργασία και γι’ αυτά που έχει μάθει. Έτσι, επιβραβευόμαστε και εμείς οι ίδιες για αυτή μας την προσπάθεια!

Κείμενο: Μαρία Σκόρδου, ΜΕd / Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια (maroskordou@gmail.com / www.mariaskordou.gr)
Φωτογραφία: Pixabay

Για περισσότερα θέματα ψυχολογίας, δες εδώ


Στο EveryWoman.gr χαιρόμαστε όταν θέλεις να αναδημοσιεύσεις κάποιο post μας. Θα σε παρακαλούσαμε όμως να αναφέρεις πάντοτε την πηγή βάζοντας ένα link, ώστε να γνωρίσουν κι άλλοι το blog/magazine μας. Ευχαριστούμε πολύ.

Όλα τα posts του EveryWoman.gr αφορούν στις προσωπικές μας απόψεις και είναι γραμμένα σύμφωνα με το δικό μας γούστο. Στόχο έχουν να σε εμπνεύσουν για κάτι καινούργιο. Θα χαρούμε πολύ να μας στείλεις και δικές σου προτάσεις και ιδέες στα σχόλια.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ:

Αφήστε μια απάντηση