fbpx

Εργασιακό Άγχος: Πως θα το αποβάλλουμε από τη ζωή μας

Εργασιακό Άγχος

Οι γρήγοροι ρυθμοί της καθημερινότητας, η ανάγκη μας να καταφέρουμε να αντεπεξέλθουμε με επιτυχία σε όλες μας τις υποχρεώσεις, θέματα που προκύπτουν συνεχώς και καλούμαστε να τα αντιμετωπίσουμε, μας γεμίζουν συχνά με τόσο έντονο άγχος που δυσκολευόμαστε να το διαχειριστούμε. Και αν εστιάσουμε συγκεκριμένα στο εργασιακό άγχος, τότε η αδυναμία διαχείρισής του μπορεί να μας κοστίσει ακόμα και την ίδια μας τη δουλειά.

Είναι γεγονός ότι στην εποχή που ζούμε και ιδιαίτερα στον ιδιωτικό τομέα, πολλές από εμάς διακατέχονται από ανασφάλεια σχετικά με τη διατήρηση της θέσης εργασίας τους. Άλλες αισθάνονται ότι έχουν υπερφορτωθεί με αρμοδιότητες και άλλες πιέζονται στην προσπάθειά τους να ισορροπήσουν ανάμεσα στην επαγγελματική και την προσωπική/οικογενειακή τους ζωή.

Το άγχος που βιώνουμε στον εργασιακό μας χώρο, μπορεί να ταξινομηθεί με τρεις διαφορετικούς τρόπους:

Θετικό ή αρνητικό άγχος: Το θετικό άγχος προάγει την ενέργειά μας, μας κρατά σε εγρήγορση και βελτιώνει την απόδοσή μας, σε αντίθεση με το αρνητικό άγχος, που μόνο βλαβερές συνέπειες μπορεί να έχει.

Προσωρινό ή χρόνιο άγχος: Το προσωρινό άγχος δεν έχει μεγάλη διάρκεια και μπορεί να πηγάζει π.χ. από μια συνάντηση με το διευθυντή μας. Αντιθέτως, το χρόνιο άγχος, παραμένει μέσα μας για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Παρελθόν, παρόν και μέλλον άγχος: Το παρελθόν άγχος πηγάζει από γεγονότα που συνέβησαν στο παρελθόν και μας αναστατώνουν ακόμα, όπως μια ξαφνική απόλυση. Το παρόν άγχος προκαλείται από μια συγκεκριμένη κατάσταση που δε μας ευχαριστεί, είναι συνήθως απροσδόκητη και υπό την πίεση του χρόνου. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του μάγειρα που πρέπει να ανταποκριθεί στην παραγγελία ενός γκρουπ που δεν είχε κάνει κράτηση. Τέλος, το μέλλον άγχος αφορά σε κάτι που φοβόμαστε ότι είναι πιθανό να συμβεί μελλοντικά, όπως το να παρουσιαστεί ένας δύσκολος πελάτης.

Εργασιακό Άγχος

Τα αίτια του άγχους ποικίλουν ανάλογα με την προσωπικότητά μας. Όσον αφορά το εργασιακό άγχος, μπορούμε να τα κατατάξουμε σε 4 κατηγορίες:

  1. Άγχος προσαρμογής: Όταν καλούμαστε να προσαρμοστούμε σε μια νέα και άγνωστη έως τώρα κατάσταση, όπως είναι η ανάληψη ενός project, είναι πιθανό ο οργανισμός μας να αντιδράσει με άγχος.
  2. Άγχος υπερφόρτωσης: Συμβαίνει συνήθως όταν οι απαιτήσεις που έχουν οι άλλοι για εμάς ή ακόμα και εμείς οι ίδιες για τον εαυτό μας, είναι υπερβολικές. Αδυνατούμε να αντεπεξέλθουμε και οδηγούμαστε σε σύγχυση και άγχος.
  3. Άγχος υποφόρτωσης: Αφορά κυρίως εργαζόμενες σε θέσεις εργασίας όπου κυριαρχεί η ρουτίνα και η επανάληψη με αποτέλεσμα η έλλειψη κινήτρων να είναι πολύ ισχυρή.
  4. Άγχος απογοήτευσης: Ένα ξαφνικό μποτιλιάρισμα που θα μας κάνει να καθυστερήσουμε στο γραφείο ή μια προαγωγή που περιμέναμε και τελικά δεν ήρθε, μπορεί να μας γεμίσει με άγχος.

Όποια κι αν είναι τα αίτια ή η μορφή του άγχους που βιώνουμε, η ουσία είναι ότι μας ταλαιπωρεί και ότι θέλουμε να βρούμε τρόπο να ελαττώσουμε, αν όχι να εξαλείψουμε τις αρνητικές συνέπειές του.

Παρακάτω είναι ορισμένες σκέψεις που θα μας βοηθήσουν να αποβάλουμε το άγχος από την εργασιακή μας καθημερινότητα:

  • Να παίρνουμε πρωτοβουλίες και να οργανώνουμε μόνες μας τη δουλειά μας, γνωρίζοντας σε ποιους τομείς είμαστε καλές και σε ποιους χρειαζόμαστε βελτίωση. Με αυτόν τον τρόπο θα αισθανόμαστε μεγαλύτερη σιγουριά και δε θα επηρεαζόμαστε από κάθε κριτική που θα ακούσουμε.
  • Να αναλαμβάνουμε τις ευθύνες μας τόσο για τις επιτυχίες όσο και για τις αποτυχίες μας. Η ανάληψη της ευθύνης μας δίνει την αίσθηση ότι ξέρουμε πού πατάμε και τη δυνατότητα να βελτιωθούμε εκεί που υστερούμε.
  • Να προσπαθούμε να είμαστε αποτελεσματικές στη δουλειά μας, τόσο ποιοτικά όσο και ποσοτικά.
  • Να βλέπουμε το χώρο μέσα στον οποίο εργαζόμαστε συνολικά και να μην εστιάζουμε αποκλειστικά στο κομμάτι της δικής μας δουλειάς. Να θεωρούμε τον εαυτό μας αναπόσπαστο κομμάτι ενός συνόλου το οποίο επηρεάζεται από κάθε επιμέρους τμήμα του.
  • Να έχουμε όραμα για τη δουλειά, καθώς αυτό είναι κάτι που θα μας δώσει προοπτική και θα κάνει τα καθημερινά μας προβλήματα να μοιάζουν ασήμαντα.

Κείμενο: Δάφνη Τζοβαρίδου / Ψυχοπαιδαγωγός / Σύμβουλος Σταδιοδρομίας. Msc.
Φωτογραφίες: Death to Stock Photos

Για περισσότερα θέματα καριέρας, δες εδώ


Στο EveryWoman.gr χαιρόμαστε όταν θέλεις να αναδημοσιεύσεις κάποιο post μας. Θα σε παρακαλούσαμε όμως να αναφέρεις πάντοτε την πηγή βάζοντας ένα link, ώστε να γνωρίσουν κι άλλοι το blog/magazine μας. Ευχαριστούμε πολύ.

Όλα τα posts του EveryWoman.gr αφορούν στις προσωπικές μας απόψεις και είναι γραμμένα σύμφωνα με το δικό μας γούστο. Στόχο έχουν να σε εμπνεύσουν για κάτι καινούργιο. Θα χαρούμε πολύ να μας στείλεις και δικές σου προτάσεις και ιδέες στα σχόλια.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ:

Αφήστε μια απάντηση