Εργασιακές σχέσεις: Πώς δημιουργούνται οι συγκρούσεις στον εργασιακό χώρο και πώς μπορούν να αντιμετωπιστούν

εργασιακές σχέσεις2

Είναι γεγονός ότι ο χρόνος που περνάμε στη δουλειά μας αντιστοιχεί περίπου στο 1/3 της μέρας μας, κάποιες φορές και παραπάνω. Άλλες λατρεύουμε τη δουλειά μας και άλλες εργαζόμαστε καθαρά για βιοποριστικούς σκοπούς. Σε κάθε περίπτωση όμως, όλες επιθυμούμε ένα ήρεμο και φιλικό εργασιακό περιβάλλον, στο οποίο οι σχέσεις με τους εργοδότες και τους συναδέλφους μας θα είναι ομαλές.

Ωστόσο, συχνά οι συνθήκες στους εργασιακούς χώρους δεν είναι τόσο ιδανικές. Προκύπτουν εντάσεις και συγκρούσεις με πολλαπλές επιπτώσεις τόσο στην ψυχολογία όσο και στην απόδοσή μας. Παρακάτω θα δούμε διάφορους λόγους για τους οποίους οι εργασιακές και συναδελφικές σχέσεις μπορεί να διαταραχθούν:

Προβλήματα στην επικοινωνία

Αφορά τόσο την επικοινωνία ανάμεσα σε προϊσταμένους και υφισταμένους όσο και ανάμεσα σε συναδέλφους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο προϊστάμενος που χωρίς να έχει δώσει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, κατηγορεί τον υπάλληλο ότι αργεί να παραδώσει το έργο του. Ο υφιστάμενος που γκρινιάζει ότι έχει χρόνια να λάβει αύξηση, την οποία όμως δε ζήτησε ποτέ ξεκάθαρα. Ο υπάλληλος που περιμένει να λυθεί μια διαφορά που έχει με ένα συνάδελφό του, χωρίς να τη συζητήσει μαζί του.

Προβλήματα στη δομή μιας εταιρείας

Από τα καθήκοντα, ρητά και άρρητα, της κάθε θέσης εργασίας έως τη γενική κουλτούρα της εταιρείας, τα προβλήματα στη δομή της μπορεί να οδηγήσουν σε συγκρούσεις. Ο υπάλληλος που δεν τηρεί το ωράριο εργασίας, αυτός που δεν εξυπηρετεί τον πελάτη σύμφωνα με το «πρωτόκολλο» της εταιρείας, αυτός που εκφράζει απόψεις που αποκλίνουν από τη φιλοσοφία της επιχείρησης που εργάζεται, είναι πολύ πιθανό να βρεθούν στο επίκεντρο μιας σύγκρουσης.

Αντιθέσεις μεταξύ των ομάδων

Έχει παρατηρηθεί ότι σε μεγαλύτερες κυρίως επιχειρήσεις δημιουργούνται συχνά διαμάχες ανάμεσα σε τμήματα ή διευθύνσεις. Οι εργαζόμενοι στο τμήμα πωλήσεων, για παράδειγμα, ενδέχεται να είναι σε ρήξη με τους εργαζόμενους στο τμήμα εξυπηρέτησης πελατών με αποτέλεσμα η μεταξύ τους συνεργασία να είναι δυσχερής. 

Έλλειψη υποστήριξης από τη διοίκηση και τους συναδέλφους

Για να μη διαταράσσονται οι ισορροπίες σε ένα εργασιακό περιβάλλον και να οδηγούνται οι εργαζόμενοι σε συγκρούσεις, θα πρέπει οι αξίες της εταιρείας να διέπονται από υποστήριξη και συναδελφικότητα. Αν σε μια πιθανή καταγγελία από πελάτη οι προϊστάμενοι ρίξουν την ευθύνη αμέσως στον υπάλληλο χωρίς πρώτα να προβούν σε διερεύνηση της καταγγελίας ή οι συνάδελφοί του τον αντιμετωπίσουν αμέσως με καχυποψία, είναι βέβαιο ότι οι σχέσεις τους θα διαταραχθούν.

Ανθρώπινοι παράγοντες

Το εργατικό δυναμικό ενός οργανισμού είναι πολύ σημαντικό να επιλέγεται με γνώμονα όχι μόνο τα τυπικά προσόντα που απαιτεί η θέση, αλλά και κάποια ακόμα ατομικά χαρακτηριστικά (soft skills) που βοηθούν στην καλύτερη συνεργασία μέσα στον εργασιακό χώρο. Οι εργαζόμενοι θα πρέπει να χαρακτηρίζονται από αυτοεκτίμηση, αλληλοσεβασμό και δημοκρατικές μεθόδους επίλυσης προβλημάτων, ώστε να λειτουργούν με επαγγελματισμό και να διαχειρίζονται αποτελεσματικά τα όποια θέματα προκύπτουν.

εργασιακές σχέσεις1

Πώς, όμως, θα μπορούσαν να βελτιωθούν οι εργασιακές σχέσεις ώστε το εκάστοτε εργασιακό περιβάλλον να είναι φιλικό και υποστηρικτικό προς τους εργαζομένους του; Όπως σε κάθε άλλη περίπτωση, έτσι κι εδώ, πρωταρχικός στόχος είναι να αντιμετωπιστούν οι αιτίες που δημιουργούν τις συγκρούσεις. Πιο συγκεκριμένα:

  • Κάθε προϊστάμενος θα πρέπει να έχει ανοιχτά τα μάτια του και να εντοπίζει τυχόν προβλήματα επικοινωνίας ανάμεσα στους εργαζομένους. Ρόλος του θα είναι να εξομαλύνει τις όποιες συγκρούσεις παίζοντας ίσως και το ρόλο του «διαιτητή», αλλά και να προνοεί ώστε εξαρχής να δημιουργείται στο χώρο εργασίας ένα κλίμα συναδελφικότητας και αλληλοβοήθειας. Σε ορισμένες επιχειρήσεις συνηθίζεται, ακριβώς γι’ αυτό το σκοπό, να διοργανώνονται διάφορες εκδηλώσεις μέσα στο έτος, ώστε να έχουν τη δυνατότητα οι εργαζόμενοι να έρθουν πιο κοντά ο ένας στον άλλο.
  • Όσον αφορά στη δομή της εταιρείας και τις συνθήκες εργασίας, είναι πολύ σημαντικό να είναι ξεκάθαρο στους εργαζομένους τόσο το ωράριο εργασίας και η αμοιβή τους όσο και τα καθήκοντά τους.
  • Οι αρμοδιότητες του κάθε τμήματος και της κάθε υποομάδας θα πρέπει να είναι σαφώς διαχωρισμένες, ώστε να μην προκύπτει σύγχυση ρόλων και κατ’ επέκταση να μη δημιουργούνται προβλήματα ως προς το ποιος έπρεπε να κάνει τη δουλειά.
  • Η δημιουργία ενός υποστηρικτικού πλαισίου εντός της κάθε επιχείρησης συμβάλλει ώστε ο κάθε εργαζόμενος να αισθάνεται ότι είναι μέλος μιας ομάδας που θα τον υποστηρίξει σε πιθανές προστριβές που θα προκύψουν με πελάτες ή σε πιθανά λάθη που δεν έγιναν σκόπιμα.
  • Τέλος, η καθεμία μας θα πρέπει να κάνει τον απολογισμό της και να σκεφτεί τι μερίδιο ευθύνης έχει η ίδια σε μία σύγκρουση που έχει δημιουργηθεί στον εργασιακό της χώρο. Η απόλυτη στάση, η άρνηση για διάλογο, η καχυποψία, η μη τήρηση των κανόνων που διέπουν τη σωστή λειτουργία μιας επιχείρησης, είναι μερικές μόνο παράμετροι που θα οδηγήσουν πιθανότατα σε προβλήματα στο χώρο εργασίας.

Κείμενο: Δάφνη Τζοβαρίδου / Ψυχοπαιδαγωγός / Σύμβουλος Σταδιοδρομίας. Msc.
Φωτογραφίες: Pixabay

Για περισσότερα θέματα καριέρας, δες εδώ


Στο EveryWoman.gr χαιρόμαστε όταν θέλεις να αναδημοσιεύσεις κάποιο post μας. Θα σε παρακαλούσαμε όμως να αναφέρεις πάντοτε την πηγή βάζοντας ένα link, ώστε να γνωρίσουν κι άλλοι το blog/magazine μας. Ευχαριστούμε πολύ.

Όλα τα posts του EveryWoman.gr αφορούν στις προσωπικές μας απόψεις και είναι γραμμένα σύμφωνα με το δικό μας γούστο. Στόχο έχουν να σε εμπνεύσουν για κάτι καινούργιο. Θα χαρούμε πολύ να μας στείλεις και δικές σου προτάσεις και ιδέες στα σχόλια.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ: